Plezier haalt talenten van kinderen naar boven

Groep 3-leerkracht Lisbeth Roth van SBO Facet en vakdocent en projectleider cultuureducatie Monica Sierat werken nauw samen bij het ontwikkelen van creatieve en betekenisvolle lessen. Dit schooljaar draaiden ze een pilot voor talentgedreven (kunst)onderwijs.

Al sinds de herfstvakantie is groep 3 op SBO Facet in de ban van Fred het hert. Een bestaand prentenboekpersonage dat Monica en Lisbeth inspireerde om zelf een verhaal over Fred te schrijven voor de leerlingen. Dit eigen verhaal biedt aanknopingspunten voor verschillende vakken. Lisbeth: ‘Op een gegeven moment moet Fred het water oversteken. De kinderen bedenken hoe hij dat kan doen, zo stimuleren we ontdekkend en ontwerpend leren. Vervolgens bedenken ze een constructie, wat onder wetenschap en techniek valt. Om die constructie te bouwen, moeten ze rekenen. Op deze manier dagen we de leerlingen op een leuke manier uit om hun talenten te ontdekken en te laten zien. Veel talenten komen namelijk pas naar boven als een kind plezier heeft, bij samenwerkingsopdrachten en als een kind in actie moet komen. Kunstonderwijs is hiervoor heel geschikt.’ 

Voordeel langdurige samenwerking 

Lisbeth en Monica werken al enkele jaren samen. Dat biedt verschillende voordelen, zeggen ze. ‘Ik vind het prettig om te werken met iemand die ik goed ken, die mijn ideeën en visie deelt. En voor de kinderen is het fijn om een vast gezicht te hebben’, zegt Lisbeth. Monica vult aan: ‘En doordat ik de school én de kinderen goed ken, is het voor mij makkelijker om aan te sluiten op de ideeën van school en maatwerk te bieden aan de groepen.’ 

Het uitgangspunt bij de projecten van Lisbeth en Monica is altijd om samenhang te creëren tussen verschillende vakken en verdieping aan te brengen in de lesstof die al wordt aangeboden. Daarvoor is een degelijke voorbereiding belangrijk, zegt Monica. ‘We vliegen niet zomaar een kant-en-klare activiteit in, maar nemen de tijd om te brainstormen: wat willen we dat het project opbrengt? En wat willen we dat het de kinderen oplevert? Wanneer de grote lijnen helder zijn, betrekken we het team erbij om onze visie en ons doel uit te leggen. Dat maakt het ook makkelijker voor de leerkrachten om in hun eigen lessen aan te sluiten op een project.’  

Leerlijn Gouden weken 

Op dit moment ontwikkelen Monica en Lisbeth een nieuwe leerlijn voor talentgedreven onderwijs voor de eerste zes schoolweken, de periode die in het onderwijs ook wel de Gouden weken worden genoemd. Een paar jaar geleden hebben we met subsidie van Stadkamer de training voor Talentenfluisteraar gevolgd. We willen het werken met talenten nu meer integreren in de reguliere lessen. Het begin van het schooljaar is daarvoor een logisch moment’, zegt Lisbeth. ‘Je hebt dan een gezamenlijk startpunt.’ Het zijn bovendien de weken waarin je elkaar leert kennen’, zegt Monica. Kinderen op SBO Facet kunnen om verschillende redenen niet meekomen op een reguliere basisschool. Een deel van hen heeft daardoor soms het gevoel dat ze niet voldoen aan de gestelde norm. Onze ervaring is dat wanneer je vanaf het begin op zoek gaat naar talenten en deze ontdekt en benoemt, dit een positief effect heeft op het zelfbeeld en het gedrag van leerlingen.’ Monica merkt een duidelijk verschil met een paar jaar geleden. ‘De kinderen spreken uit dat ze trots zijn op zichzelf. Ze raken niet meer zo snel in paniek als iets anders loopt dan verwacht, maar zien dat als een leermoment. Mijn motto is niet voor niets: ieder foutje is een cadeautje. En sinds we met het verhaal van Fred werken, valt me op dat de kinderen zich vrijer uiten in de groep en beter naar elkaar luisteren. Door samen vanuit het verhaal te werken, is een groepsgevoel ontstaan.’ 

Vrijheid en eigen invulling 

Hoe de leerlijn er precies uit komt te zien, zijn Lisbeth en Monica nog aan het onderzoeken. Vast staat dat de ervaringen met het verhaal van Fred de inspiratie vormt. ‘Ons ideaal is om elke groep een pakket aan te bieden met een korte verhaallijn en gekoppelde vakken’, zegt Lisbeth. En heel belangrijk: het is cruciaal dat leerkrachten de vrijheid hebben om te kiezen wat bij hen past en dat ze er hun eigen invulling aan kunnen geven. 

Meer weten?

Wil je meer weten over talentgericht werken en cultuuronderwijs, mail dan naar cultuureducatie@stadkamer.nl

Tekst: Jorien Marcus
Beeld: Patrick Laan fotografie

Kijk ook eens naar