ICC: Deskundige in cultuuronderwijs
De interne cultuurcoördinator (ICC-er) is dé spil voor goed cultuuronderwijs voor ieder kind op school. De ICC-er maakt en houdt iedereen enthousiast voor cultuur en creativiteit in de klas en is de verbindende schakel tussen school en culturele omgeving.
In deze cursus leer je op een praktische en interactieve manier hoe je als ICC-er cultuureducatie op je eigen school kunt vormgeven, stimuleren en behouden. In acht bijeenkomsten ontwikkel jij jezelf tot cultuureducatie-deskundige in je eigen school. Ook maak je kennis met diverse culturele partners uit Zwolle en omgeving. Tijdens de cursus werk je aan een eigen eindopdracht voor jouw school.
Je leert welke rol bij jou past. Ben je een schatzoeker, vormgever, inspirator, verbinder, regisseur of juist een reflector?
Wanneer je de cursus met succes afsluit, ontvang je het landelijk erkende ICC-certificaat. De aanwezigheid van een gecertificeerd ICC-er op school is één van de criteria voor een hogere fase van het Fonds Cultuureducatie Zwolle.
Informatie
Voor: leerkrachten in het primair onderwijs
Duur: 8 bijeenkomsten van 3 uur
Studielast: contacturen 24 uur en ca. 40 uur zelfstudie
Locatie: Stadkamer Centrum, Zeven Alleetjes 1A, Zwolle en andere culturele locaties
Dag en tijd: woensdag 14.30-17.30 uur, looptijd cursus september t/m mei 2025 (lesdata: 25 sep - 23 okt - 27 nov - 15 jan - 12 feb - 12 mrt - 16 apr - 21 mei)
Kosten: € 450 per deelnemer, Zwolse scholen 50% korting
Dit zeggen eerdere cursisten:
“Ik ging altijd met veel plezier naar de cursus toe. Elke keer kwamen interessante onderwerpen aanbod en ik keek er naar uit om te sparren en me te laten inspireren door andere cursisten. Door de kleinschalige opzet van de cursus en de aanpak van de cursusleider voelde ik me veilig om me open te stellen en nieuwsgierig te zijn. We leren van elkaars successen en kansen.”
“Door deze cursus ben ik mij veel meer bewust van het cultuuraanbod in mijn omgeving. Zowel voor scholen als voor privé. Hier ga ik zeker gebruik van maken.”
“Toen ik startte in de opleiding zag ik mijzelf als 'een trechter': overspoeld door al het culturele aanbod. De opleiding bracht structuur aan en gaf de tools om een duidelijke visie voor de school te vormen, zodat we het aanbod kunnen toetsen aan onze eigen doelen. Nu voelt het als 'een snoepwinkel' waar wij onderbouwde keuzes kunnen maken.”
“Ik vond de les over procesgerichte didactiek erg interessant. Het aanbieden van cultuuropdrachten op deze manier zorgt voor mooie en vooral ‘’eigen’’ resultaten. Het gevoel van ’ik kan niet tekenen’ verdwijnt dan, omdat iedereen op deze manier iets moois kan maken.”
Heb je vragen over of interesse in de ICC-cursus? Neem dan contact op via cultuureducatie@stadkamer.nl