- Groepsgrootte Minimaal 6, maximaal 1 klas
- Duur (tijd) Lessen van 90 minuten, in overleg met de school hoeveel.
- Locatie Op school
- Kosten €125,00 per groep (1,5 uur), €225,00 voor 2 groepen op zelfde dag, €337,50 voor 3 groepen op zelfde dag, exclusief materiaalkosten
De workshop start altijd met een persoonlijke introductie en korte beschrijving van hoe de les verloopt. Met behulp van het digitale schoolbord start een introductie van de workshop: werk van kunstenaars (b.v. Andrée Arty) vormen de inspiratiebron voor de leerlingen. Hoe kun je fotografie combineren met andere technieken zoals tekst, stempels, inkt, ecoline, knipsels etc. Er ontstaat een poster/affiche die het verhaal verteld van de leerling aan de hand van foto’s (bijv. een portret), woorden, grafische en illustratieve technieken. Leerlingen vertellen niet ‘het’ verhaal maar een ‘eigen’ verhaal. Door gebruik te maken van oude ambachten (het maken van een stempel, het schrijven met inkt) en deze te combineren ontstaan er nieuwe mogelijkheden. De eindresultaten kunnen tentoongesteld worden in de klas. Na de persoonlijke introductie kijk ik met de leerlingen via het digitale schoolbord naar diverse voorbeelden die betrekking hebben tot het thema of onderwerp waar we over werken. Wat zie je, welke technieken zijn er gebruik etc. Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag met het maken van een foto. Maak je een foto waar je gezicht op staat of waar je maar voor een gedeelte op staat of juist van een voorwerp zoals je schoenen die ook veel over je vertellen. Welk standpunt kies je bij het maken van de foto en fotografeer je in kleur of zwart/wit? De tweede les ga je aan de slag met je foto. Met behulp van de instructie denken de leerlingen na over wat ze willen vertellen en welke technieken en materialen ze daar bij willen gebruiken. Tijdens mijn opleiding stond onder andere het uitgangspunt van de Reggio-Emiliabenadering centraal: kinderen zijn gericht zijn op communicatie. Zij drukken zich daarbij niet alleen uit in gesproken en geschreven taal, maar ook via bijv. muziek, beweging, dans en beeldende middelen. Al deze vormen van communicatie zijn van belang, omdat elke vorm zijn eigen zeggingskracht en mogelijkheden heeft. Er is dan ook veel aandacht voor kunstzinnige vorming om kinderen bewust te maken van de vele uitdrukkingsmogelijkheden. Kunst als middel om gedachten etc. vorm te geven, een verhaal over jezelf te vertellen op je eigen manier (=hoofd). Door te experimenteren (=hart), diverse technieken uit te proberen (=handen) tot nieuwe ervaringen komen. Deze workshop (in overleg met de school) kan ook in 3D gegeven worden: Er woont een fantasie in mijn hoofd. Leerlingen bekijken het werk van Rommert Boonstra, herinneringen en dromen geven de aanleiding tot zijn werk. Met persoonlijke materialen vangt hij deze in een doos tot een kleine wereld en legt deze vast met de camera. Leerlingen gaan vervolgens aan de slag om hun eigen wereld vorm te geven met persoonlijke materialen en gevonden voorwerpen. De kinderen werken ruimtelijk en maak zelf naar afloop een foto van de wereld in hun doos.
Voor welke disciplines
- Beeldend
- Digitale media
Voor welke doelgroepen
- Groep 3
- Groep 4
- Groep 5
- Groep 6
- Groep 7
- Groep 8
- Speciaal onderwijs
Activiteiten
- Lessenreeks
- Leerlijn
- Maatwerk
Bijzonderheden
Deze activiteit vindt op school, plaats in het klaslokaal met een digitaal schoolbord. Er dient voldoende ruimte te zijn voor de leerlingen om te kunnen werken aan de opdracht, bijvoorbeeld een klein gedeelte van de gang, overblijfruimte etc. N.B. Wanneer er in circuit vorm wordt gewerkt, is er een extra ruimte nodig
Over Corine Aalvanger
Corine Aalvanger is afgestuurd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, richting Fotografie. Sindsdien is ze werkzaam als zelfstandig kunstenaar/fotograaf. Ze is werkzaam bij o.a. Muzerie, Museum de Fundatie, Quintus Kampen en Landstede Raalte.
Corine Aalvanger
- Bouwstraat 19
- 7731 CP Ommen
- 06 53613911