- Groepsgrootte Minimaal 6, maximaal 1 klas
- Duur (tijd) Lessen van 90 minuten, in overleg met de school hoeveel.
- Locatie Op school
- Kosten €125,00 per groep (1,5 uur), €225,00 voor 2 groepen op zelfde dag, €337,50 voor 3 groepen op zelfde dag, exclusief materiaalkosten
Het verhaal van de groep en het samenwerken staan centraal. Dit wordt vormgegeven door licht en schaduw. Community art stelt de vraag of het verhaal van de groep centraal. Verhalen uit de groep worden via community art terug geven aan de groep en krijgen zo meer of een nieuwe betekenis. Als klas vorm je samen een groep, deel je herinneringen en verhalen, gezamenlijk maar ook als individu. Door deze te vangen in een schimmenspel blijven ze bewaard. Daarnaast zie en leer je van je medeklasgenoten: unieke verhalen die je misschien nog niet van elkaar kende. Christian Boltanski, een Franse kunstenaar, staat bekend om zijn ‘schaduwspelen’, waarbij hij met kleine popjes en speelgoed kinderherinneringen doet herleven en het verleden reconstrueert. De leerlingen gaan aan de slag met herinneringen en verhalen die ze in de klas en op school hebben meegemaakt. Door steekwoorden en korte zinnen op te schrijven kunnen er ideeën gevormd worden voor de popjes en voorwerpen die ze vervolgens gaan maken. Door alles samen te voegen ontstaat er een theater met verhalen die er in de klassen leven. De kinderen schrijven aan de hand van een elfje over de herinnering, deze worden gebundeld in een boekje. Tijdens mijn opleiding stond onder andere het uitgangspunt van de Reggio-Emiliabenadering centraal: kinderen zijn gericht zijn op communicatie. Zij drukken zich daarbij niet alleen uit in gesproken en geschreven taal, maar ook via bijv. muziek, beweging, dans en beeldende middelen. Al deze vormen van communicatie zijn van belang, omdat elke vorm zijn eigen zeggingskracht en mogelijkheden heeft. Er is dan ook veel aandacht voor kunstzinnige vorming om kinderen bewust te maken van de vele uitdrukkingsmogelijkheden. De leerlingen maken kennis met community art en beleven op een visuele manier wat er leeft in de klas. Door de techniek leren dat je een verhaal op verschillende manieren kan vertellen. Er zijn verschillende community art projecten mogelijk.
Voor welke disciplines
- Beeldend
Voor welke doelgroepen
- Groep 3
- Groep 4
- Groep 5
- Groep 6
- Groep 7
- Groep 8
- Speciaal onderwijs
Activiteiten
- Lessenreeks
- Leerlijn
- Maatwerk
Bijzonderheden
De activiteit vindt op school plaats, in het klaslokaal, met een digitaal schoolbord. Er is een plek waar na afloop het schaduwspel geplaatst kan worden (in overleg).
Over Corine Aalvanger
Corine Aalvanger is afgestuurd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, richting Fotografie. Sindsdien is ze werkzaam als zelfstandig kunstenaar/fotograaf. Ze is werkzaam bij o.a. Muzerie, Museum de Fundatie, Quintus Kampen en Landstede Raalte.
Corine Aalvanger
- Bouwstraat 19
- 7731 CP Ommen
- 06 53613911