Corine Aalvanger

Filmpje!

Filmpje!
  • Groepsgrootte Minimaal 6, maximaal 16
  • Duur (tijd) Lessen van 90 minuten, in overleg met de school hoeveel.
  • Locatie Op school
  • Kosten €125,00 per groep (1,5 uur), €225,00 voor 2 groepen op zelfde dag, €337,50 voor 3 groepen op zelfde dag, exclusief materiaalkosten

De workshop start met een introductie over wat stop motion en animatie nu eigenlijk precies is en hoe het is ontstaan: kennen leerlingen de techniek, welke filmpjes kennen ze al en begrijpen ze hoe het werk? Wat is het verschil tussen filmen en de stop motion techniek bijvoorbeeld. Aan de hand van beeldmateriaal (via het digitale schoolbord) maken de leerlingen kennis met stop motion. Vervolgens krijgen de leerlingen uitleg over hoe ze aan de slag kunnen gaan de leerlingen aan de slag aan de hand van voorbeelden en praktische uitleg. De leerlingen gaan in tweetallen of in groepjes een animatie filmpje maken met behulp van de stop motion techniek. Dit kan met behulp van klei, papier, tekenen, voorwerpen etc. De inhoud van het filmpje kan worden bepaald aan de hand van een thema of door de leerlingen zelf worden bedacht. De filmpjes worden gemonteerd met behulp van Windows Movie Maker door de leerlingen of de kunstenaar. Tot slot worden de filmpjes in de klas op het digitale schoolbord vertoond en opgeslagen op de computer van de leerkracht (of op een usb-stick). Contact via email met betreffende docent. Op tijd aanwezig om nog het een en ander door te spreken met leerkracht. Afhankelijk van klassikale les of circuitvorm. Persoonlijke korte introductie. Toelichting over stop motion, ontstaan van techniek, geschiedenis aan de hand van beeldmateriaal. Voordoen, voorbeelden laten zien. Groepjes maken. Is er een thema? Kinderen overleggen met groepjes. Afhankelijk van met welk materiaal er wordt gewerkt. Leerlingen gaan aan de slag. Na afloop foto’s laden in computer (door mij of door leerlingen) en via digitale schoolbord aan elkaar laten zien. De leerlingen weten hoe een stop motion film (bijvoorbeeld Buurman en Buurman) gemaakt wordt: door zelf de techniek toe te passen krijgen ze inzicht in hoe het werkt en hoe bijvoorbeeld trucjes worden toegepast. Door zelf de inhoud van de film te bepalen beleven de kinderen een eigen avontuur: de fantasie wordt enorm gestimuleerd, ook al lukt niet alles in de film, er wordt van alles beleefd!! Door eenvoudige technieken en materialen (bijvoorbeeld vormen uit papier knippen) relatief snel tot bijzonder resultaten komen. Tijdens mijn opleiding stond onder andere het uitgangspunt van de Reggio-Emiliabenadering centraal: kinderen zijn gericht zijn op communicatie. Zij drukken zich daarbij niet alleen uit in gesproken en geschreven taal, maar ook via beeldende middelen, dans, drama en muziek. Al deze vormen van communicatie zijn van belang, omdat elke vorm zijn eigen zeggingskracht en mogelijkheden heeft. Er is dan ook veel aandacht voor kunstzinnige vorming om kinderen bewust te maken van de vele uitdrukkingsmogelijkheden. Het uitgangspunt van deze workshop is de stop motion techniek en is op verschillende manieren toe te passen.

Voor welke disciplines

  • Beeldend
  • Digitale media

Voor welke doelgroepen

  • Groep 3
  • Groep 4
  • Groep 5
  • Groep 6
  • Groep 7
  • Groep 8
  • Speciaal onderwijs

Activiteiten

  • Lessenreeks
  • Leerlijn
  • Maatwerk

Bijzonderheden

De workshop vindt plaats op school, in het klaslokaal, met digitaal schoolbord. Er dient voldoende werkruimte voor de leerlingen te zijn om te kunnen werken aan de opdracht, bijvoorbeeld een klein gedeelte van de gang, overblijfruimte, schoolplein (na overleg) etc.

Over Corine Aalvanger

Corine Aalvanger is afgestuurd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, richting Fotografie. Sindsdien is ze werkzaam als zelfstandig kunstenaar/fotograaf. Ze is werkzaam bij o.a. Muzerie, Museum de Fundatie, Quintus Kampen en Landstede Raalte.

Corine Aalvanger

  • Bouwstraat 19
  • 7731 CP Ommen
  • 06 53613911