×

Cultuureducatie

Vervolgtraining procesgerichte muziekeducatie

Datum: Dinsdag 4 juni en donderdag 5 september 2019
Tijd: 09.00 – 12.00 uur
Locatie: Conservatorium ArtEZ, Aan de Stadsmuur 88, Zwolle
Deelname is gratis.

Deze training voor muziekaanbieders wordt gegeven door muziekdocent Lize Reitsma van Limai in samenwerking met ArtEZ Conservatorium Zwolle. Het is een vervolg voor de deelnemers aan de éénmalige training op 22 januari en 18 april 2019.

Met procesgericht muziekonderwijs stimuleer je de ontwikkeling van de muzikale creativiteit van kinderen. Zij ervaren en verwerken zelf op een speelse manier de theorie van de muziek en gaan vanuit een betekenisvolle opdracht aan de slag met improviseren, componeren en presenteren. 

Naast een veilige sfeer, goede organisatie en structuur, is het belangrijk om te weten hoe je kinderen "aan" kunt zetten en hoe "creatief zijn" werkt bij kinderen. Het begint altijd met een duidelijke, concrete en betekenisvolle opdracht. 

Tijdens deze praktische training komen aan de orde:

  • verdieping van de fases van procesgericht werken (oriënteren, onderzoeken, creëren, evalueren en reflecteren);
  • stimuleren van creativiteit bij kinderen van verschillende basisschoolleeftijden
  • uitwisselen van ervaringen met procesgerichte muzieklessen

Na de training ben je nog beter in staat om procesgerichte muzieklessen te ontwerpen en te geven.

Korte impressie procesgericht muziekonderwijs
Woensdagochtend 9.30 uur: groep 5 heeft muziekles. De kinderen hebben een aantal kant-en-klare bodypercussiestukken geoefend en geluisterd naar Steve Reich's Clapping Music en de Haka uit Nieuw-Zeeland. Nu maken ze zelf hun eigen compositie. Ze bedenken een reeks geluiden en maken daar een grafische notatie van. De tekens bedenken ze zelf, zodat ze het goed kunnen onthouden.

In groep 2, een half uur eerder, maakten de kinderen ook een eigen grafische notatie. Hier mochten ze zelf grote en kleine krokodillen achter elkaar plakken om zo op hun trommels een moerasmuziekstuk te maken. 

Voor groep 8 staan later op de dag de boomwhackers op het programma. De leerlingen maken een pentatonische compositie die ze gebruiken als intro voor Sunny van Boney M. Ze kennen de noten, kunnen het lied spelen en maken nu een compositie van 8 tellen die past bij het lied.

Schrijf je nu in

(* verplicht veld)

Ja, door het verzenden van dit formulier ga ik akkoord met de privacyverklaring.

VraagAntwoord
Naam
Naam school/organisatie
E-mailadres
Telefoonnummer
(* verplicht veld)